Το επιχειρηματικό σχέδιο αποτελεί όχι μόνο τη χάρτα της επιχείρησης αλλά και ένα πολυδύναμο εργαλείο με διαφορετικές χρήσεις. Περιλαμβάνει διεξοδική παρουσίαση του ιστορικού της επιχείρησης, της παρούσας κατάστασης και των σχεδίων και προοπτικών της για το μέλλον. Καλύπτει ανάγκες οργάνωσης και πληροφόρησης της Διοίκησης της επιχείρησης, αλλά χρησιμεύει επιπλέον σε επαφές με τράπεζες και γενικά κατά την αναζήτηση χρηματοδότησης, καθώς και σε συζητήσεις με επενδυτές, προμηθευτές ή πελάτες. Ανάλογα με τον αποδέκτη του, το business plan μπορεί να δίνει έμφαση στη στρατηγική, στα χρηματοοικονομικά, στις επενδύσεις, στους ανθρώπινους πόρους, στο μάρκετινγκ κ.λπ. Η ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού σχεδίου θεωρείται απαραίτητη στην περίπτωση τόσο παλαιών όσο και νεοϊδρυόμενων επιχειρήσεων.